Friday 9 December 2011

.:: Incek SPM 2011 ::.



Kitab akaun saya

SPM 2011 kini sudah kian tiba ke penghujungnya..
13 Disember ni, secara rasminye SPM 2011 berakhir.. 
But, as at today’s date, ramai yang dah ‘merdeka’ pon.. 
Lepas ni da tak perlu pakai uniform sekolah dah! Yeay! Hehe..  
Buku skola yang tebal badak tu leh kuarkan dari bilik.. yay! 
Pas ni cuti lama! Lama gile okay! Sebab skang in-take masuk uni da tuka ke bulan Sept.. 
So, ade bout 9 months babe! Leh relax tanpa memikirkan exam and test.. hehehe.. 
Leh buat cake banyak-banyak.. Ley layan buat crostich,sulam,ngait bagai.. 
Leh jalan-jalan, makan angin, hang out, dating, keje, cuci mata, amek lesen, etc,etc,etc.. Seronok! 
Yippee!

Tapi kan, apa kaitannya dengan saya?
Zaman SPM-muda-mudi saya da lama berlalu la~
Hee. . But the, SPM 2011 do give me a significant impact and yet, it has changed my life..
I repeat, it DO CHANGED my life, in a good way ya.. hee..

Kenapa?
Sebab, because of SPM 2011, I am a Teacher! Yeay! 
Do call me Teacher Sarah.. ehehe.. poyo gitu.. 
saya adalah sorang cekgu tucen yang sengal-sengal ubi gitu.. hehehe..

Okay, kisah nya bermula gini.. 
Masa abes study dulu, err, Disember 2010 la kan, saya pon adelah buat part-time jaga akaun kat kedai member ni.. Pahtu, tup tup, bulan Feb 2011 saya da kena lapor diri di tempat kerja baru, yang full time nye la.. So, sebelum meninggalkan kedai member ni, dia mintak tolong saya train kerani akaun baru.. Train? Em.. err.. okay.. boleh cuba try uji test la kan.. haha.. Maka, berbekalkan pengalaman yang tak sampai sejengkal baby ni, saya dengan selambe nye pon men’train’ Cik Maya aka Kerani Akaun baru itu..

Nak dijadikan cerita lagi, Cik Maya ni ada buat part-time ngaja kat tucen 
and die kata tempat tucen tu perlukan cekgu akaun.. 
Die soh saya p test power kat sana.. Ahaks! Power ke? Poyo ade la.. hehe..

Maka, pada bulan Mac 2011, secara rasmi nye saya bergelar Teacher Sarah..   
Student saya masa tu, ade la seketul, eh, silap, sorang.. kekeke.. 
untung jadi budak ni, dapat ilmu and focus sepenohnye dari cekgu tucen kurang tauliah dia ni.. 

As time goes on, students saya increase to 4 pax.. ehem! Improvement bukan?  Hehe.. 
I enjoyed teaching as much as eating ice-cream.. ahaha.. 
saya sangat suka ice-cream macam suka teaching? 
Lawak plak comparison tu tapi, saya suka gitu, saya punya suka la kan.. ehehe..
i am addicted to teaching as much as i am addicted to novel.. hee..
in short, i do love teaching!

Biler towards trial exam, saya buat extra class kat umah students.. 
maklumla, pusat tucen tu cekik darah.. 
ade ke die nk charge student saya untuk extra class.. 
giler tak ikhlas.. 
maka, saya pon wat la amal kebajikan dengan mengadakan xtra clas secara percuma di umah students.. yang kelakar nye, students saya yang seramai 4 oraang ni tibe-tibe leh jadi 6 orang plak kan.. Pelik bukan? Mana datang? Oh! Rupanya derang nak join tucen saya tapi clash masa dengan tucen laen, maka, biler ade kesempatan cenggini je la derang dapat datang.. Seronok! The more, the merrier.. 

Pastu, rezeki saya murah gamak nya gara-gara buat xtra class free kat students, tibe-tibe saya dapat call untuk ngaja.. tapi kali ni, home-tutor, one to one.. Cik Puan tu nak saya focus betol2 kat anak nye yang memang berniat nak further accountancy pas SPM nih.. Alhamdulillah! Mestilah saya takkan kata tak! Hehe.. 

Just a week before SPM, 
saya pon struggle dengan students saya yg nak amek SPM nih.. 
siang malam, ade je extra class.. 
pastu kalu buat malam tu, saya mesti la p ngaja pas balik keje.. 
Fuh! Exhausted gak la untuk minggu tu sebab quite rushing sana sini.. tapi, saya sangat PUAS! Hilang segala kepenatan.. 
Menda ni saya sangat suka dan teruja, tak la penat pon sebenanye.. 
Penat rushing sana sini je.. hehe.. 
Tak cukup ngaja weekdays, 
saya siap tak balik kampong weekend tu semata-mata, ulang suara, SEMATA-MATA (okay!) nak spend time dengan my students.. sanggup! hehe.. sweet kan teacher? Ehehe.. yeah! 
My Saturday and Sunday tu memang hebat gila..   
Sabtu, ngaja from morning to evening, malam ada meeting, 
p survey barang kat uptown.. balik ntah pkol bape.. 
Ahad, ngaja from morning to nite! Fuh! 
Maaf ye, my talking capabilities had increased due to these! Haha..

Seterusnya, masa hari derang paper SPM, 
saya plak yang berdebar lebih.. haha.. gaya macam kite plak yang amek exam.. 
But, Alhamdulillah..
They all should do good and I know that they do did well, very well indeed..

Dear students, I do treasure my memories with all of u.. 
maklumla, korang my first batch student when I first being a tucen teacher.. 
and, ye, kamu sume sangat comel and funny too! 
I love spending my time with all of you.. 
sebab tu teacher tak kesah buat xtra clas lama-lama ngan korang.. 
dan, kamu semua pon sangat baek hati juga.. 
slalu je blanje teacher.. ehehe.. air kotak la, coklat la, KFC la.. thanks sesangat!

Untuk Cik Puan yang offer saya jadi home tutor, mekaseh juga.. 
seronok ngaja anak kamu..  dan, masakan kamu juga sangat umph! 
Mesti saya rasa gemok 2 kg bila balik ngaja anak kamu.. hehe.. 
pasni, mungkin Cik Puan leh jadi cekgu masak saya pula.. hehehe.. 
btw, saya sangat suka laksa dan roti jala Cik Puan yang super sedap itu! 
Hehe.. dan Tart nenas juga! Hehe..

Hey, I love being a teacher.. 
And, 
gud luck in your future undertaking students!   

Err, ade sape-sape nak offer saya ngaja akaun for SPM again? 
Anyone? 
Hehe..

No comments:

Post a Comment

How i miss blogging  Dah lama tak update blog. Bila baca post lama, baru sedar, betapa syok dan gigih nye diri menulis setiap detail event...