Thursday 25 July 2013

.:: wedding theme ::..

tajuk yang agak rumit untuk bakal pengantin kan?
hehe

warna common : 
nikah - putih 
majlis sanding - _____ (ikut pilihan family perempuan)
majlis bertandang - _____ (ikut pilihan majlis lelaki) 

kan?

hehe

emm... camna nak share pasal pemilihan wedding theme ni ye.. okay, begini : 

#1 : tentukan tema overall majlis 

tema majlis ni, kena bincang ngan family masing-masing... contoh nye : 
- ala ala dalam taman (pakai wedding dress + tux)
- ala ala di raja 
- busana tradisional 
- dan lain lain

tema yang berbeza di kedua belah pihak adalah penting so that ada la kelainan dari segi gaya pakaian, pelamin, mekap and susun atur sume akan jadi different..

untuk wedding kami, kami pilih yang moden sikit untuk side perempuan and tradisional di belah lelaki... 

as you can see, we are wearing something yang modern (but decent) untuk wedding side perempuan and something classic untuk majlis bertandang.. 


- modern yet decent - 


- classic yet elegant - 

dengan pemilihan tema kami, the whole majlis selaras dengan konsep ni... so, untuk melaka, sume ala ala moden sikit, termasuk la pemilihan goodie bag, pelamin, pakaian family,etc..

di sebelah lelaki, di sebabkan kami pilih tradisional, maka, dapat la selit kan persembahan cak lem pong, pembukaan majlis ala ala tradisional,etc..

so, bila kawan-kawan and even family sendiri akan rasa lebih seronok sebab dapat tengok dua majlis yang berbeza konsep... :)

#2 : Choose your colour

Haaaa... ini penting... biasa nya, pengantin akan memilih warna yang sama untuk pengantin & family pakai... dan warna tersebut akn melarat sampai ke khemah pengantin, hantaran, goodie bag, pelamin,etc.. hehehe... tapi, ini kurang seronok..

untuk majlis melaka, agak variety juga warna d gunakan : 
pelamin - putih purple
baju family - dark purple 
khemah - baby pink + light purple
goodie bag - all type of colours 
hantaran - purple putih 
bilik pengantin - light purple + gold
pengantin - orange + peach 

haaaa... tiba tiba pengantin out of theme langsung kan... tapi, cool kot.. sebab pengantin jadi outstanding ble bergambar, esp dengan family members.. :) 

tak caya, ce tengok gamba gamba berikut... kan outstanding dari background... :)
(credit to those yang post our photo in FB..gamba from official photographer tak amek lagi and tak pula amek gamba guna hp sendrik... agak L di situ.. huhu)








TIPS PEMILIHAN WARNA 

rule 1 : be a trend setter, not a fashion victim
pemilihan warna terpulang pada kesukaan diri and pasangan... jangan la sebab terpengaruh dengan orang sekeliling or artis punya wedding2, so kome pun terikut pilih warna tu padahal tak gemar kan warna tersebut..

boleh je google untuk check apa warna warna terkini untuk majlis sanding.. tapi saya kurang gemar ikut warna terkini sebab macam takdak modal lain da.. hehe... 


contohnya, big event before wedding kami tu, ade majlis kahwin scha & awal, khairul fahmi & leuniey and wedding farid kamil & diana danielle... memang tak dinafikan, warna baju kahwin derang memang sangat meletopsss okay... 

tapi kan, kalu la saya pakai warna2 cam tu, nanti orang yang datang tengok, mesti cakap, "ala, nak pakai ala ala macam retis dot dot le tuuuu..."

oh no! sungguh sedih... :(

so, untuk mengelakkan kesedihan melanda, pilihla warna yang cool and bukan trending masa tu... hehe... so, bila orang p wedding kita, orang akan tengok dan kata, 
"wah, different la warna baju pengantin ni.. tak penah nampak kat wedding lain lagi"

eccehhh... mesti kembang kan... wajib la kembang ! masa tu majlis kita kan! kena la riang ria! 

so, be a trend setter yaw! 

rule 2 : blend it well 

warna baju pengantin, harus la blend dengan warna kulit pengantin perempuan (esp) and lelaki... sebab, jadi pengantin ni, sume orang pun nak amek gamba ngan kita... kalau lah warna baju tu tak blend well ngan kulit kita and buat kan kita nampak tenggelam, it is sooooo not cool ! :(

kena la pilih warna yang boleh enhance our skin colours and nampak cerah... penting okay! harus nak superb bila bergambar ! :) 

rule 3 : colour combination 

ni khas untuk pemakaian moden sebenarnye... sebab kalu pemakaian tradisional, memang da ada combintaion warna derang sendri.. kalu untuk pemakaian moden, pemilihan kombinasi warna actually reflect own personality.. ada yang gemar kan warna contrast, ada pula yang lembut lembut... maka, match it well..

yang penting, pengantin harus glow hasil combination tersebut..


emm.. untuk wedding theme & colours, rasa nya, tu 2 benda yang terbesar saya boleh kongsikan... nanti saya akan kupas detail tentang pemilihan design baju and mak andam... 

saba ye ! :)

2 comments:

How i miss blogging  Dah lama tak update blog. Bila baca post lama, baru sedar, betapa syok dan gigih nye diri menulis setiap detail event...